1. Nazwa sprawy |
Rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy |
2. Miejsce załatwienia sprawy |
Wydział Komunikacji i Transportu, ul. Nadbrzeżna 2 - pok. nr 4, tel. (95)748 89 61, fax. 95 748 89 72 Poniedziałek - Piątek 7.30-14.30, |
3. Podstawa prawna |
1. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym 2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów 3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
|
4. Wymagane dokumenty |
1. Wniosek o rejestrację (wypełnia właściciel/właściciele pojazdu), 2. Dowód własności pojazdu (umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, umowa o dział spadku, umowa o zniesienie współwłasności, faktura potwierdzająca nabycie pojazdu, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia). 3. Zagraniczny dowód rejestracyjny, lub dwie części dowodu rejestracyjnego, jeżeli w kraju pochodzenia dowód rejestracyjny składa się z dwóch części, 4. oryginał zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu (jeżeli jest wymagane), 5. tablice rejestracyjne albo oświadczenie właściciela pojazdu, w przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy bez tablic rejestracyjnych lub konieczności zwrotu tych tablic do organu rejestrującego państwa, z którego pojazd został sprowadzony, 6. oryginał dowodu odprawy celnej przewozowej lub dokument potwierdzający zapłatę/brak obowiązku zapłaty akcyzy lub zaświadczenie stwierdzające zwolnienie z akcyzy, 7. w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (wzór do pobrania poniżej), 8. informacja o dacie sprowadzenia pojazdu, w przypadku pojazdu zarejestrowanego wcześniej na terytorium UE i sprowadzonego po dniu 31.12.2019 r., 9. oryginał oświadczenia o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów lub oświadczenie zamieszczone na fakturze zakupu pojazdu, w przypadku pojazdu wprowadzonego na terytorium RP przed 01.01.2016 r. 10. Pisemne pełnomocnictwo oraz odpowiedni dokument tożsamości pełnomocnika (w przypadku działania przez pełnomocnika) Do wglądu: 1. oryginał dowodu osobistego lub paszportu lub paszportu z aktualną wizą albo kartę pobytu, 2. dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej, Do odbioru dowodu rejestracyjnego należy przedstawić następujące dokumenty: 1. oryginał pozwolenia czasowego, 2. oryginał dowodu osobistego lub paszportu lub paszportu z aktualną wizą albo kartę pobytu, 3. w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (wzór do pobrania poniżej) 4. dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie.
|
5. Opłata |
1.Opłata skarbowa za pełnomocnictwo (gdy występuje) – 17 zł płatność dokonywana na konto urzędu gminy właściwej dla miejsca udzielenia pełnomocnictwa. Potwierdzenie wpłaty opłaty skarbowej należy dołączyć do wniosku. 2. Opłata administracyjna za rejestrację pojazdu dokonywana jest na rachunek Starostwa Powiatowego Nr 38 1020 4867 0000 1102 0007 9731: · opłaty
|
6. Termin załatwienia |
Na bieżąco (maksymalnie 30 dni). |
7. Sposób załatwienia |
Właściciel pojazdu otrzymuje spersonalizowany dowód rejestracyjny i kartę pojazdu. |
8. Tryb odwoławczy |
Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie, za pośrednictwem Starosty Choszczeńskiego, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. |
9. Informacje dodatkowe |
Rejestracji pojazdu dokonuje Starosta właściwy dla miejsca siedziby lub zamieszkania właściciela pojazdu. Rejestracji pojazdu sprowadzonego z UE należy dokonać w terminie 30 dni od daty sprowadzenia pojazdu, z wyjątkiem sytuacji określonej w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z COVID-19. W przypadku pojazdu sprowadzanego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim UE zamiast dowodu rejestracyjnego, dopuszcza się przedstawienie innego dokumentu stwierdzającego rejestrację pojazdu, wydanego przez organ właściwy do rejestracji pojazdów w tym państwie. Dokument potwierdzający zapłatę/brak obowiązku zapłaty akcyzy albo zaświadczenie stwierdzające zwolnienie z akcyzy, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, wymagane są dla nabytego wewnątrzwspólnotowo i niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju samochodu osobowego lub pojazdu rodzaju „samochodowy inny”, podrodzaju „czterokołowiec” (kategoria homologacyjna L7e) lub „czterokołowiec lekki” (kategoria homologacyjna L6e), lub samochodu ciężarowego (kategoria homologacyjna N1) podrodzaj "furgon", "furgon/podest", "ciężarowo-osobowy", "terenowy", "wielozadaniowy" lub "van" albo samochodu specjalnego (kategoria homologacyjna M1 i N1). Przy braku dołączonego do wniosku o rejestrację pojazdu oryginału dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy lub oryginału dowodu odprawy celnej, pojazd może zostać warunkowo zarejestrowany po złożeniu przez właściciela oświadczenia (druk oświadczenia do pobrania poniżej), że w okresie od rejestracji do wydania dowodu rejestracyjnego nie sprzeda pojazdu, a dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub dowód odprawy celnej dostarczy do urzędu najpóźniej przy odbiorze dowodu rejestracyjnego. Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się do wniosku o rejestrację wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego. W przypadku pojazdu zarejestrowanego wcześniej na terenie UE i sprowadzonego po dniu 31 grudnia 2019 r., właściciel dołącza do wniosku dowód własności pojazdu z adnotacją sprzedawcy potwierdzającą datę sprowadzenia pojazdu z terytorium państwa członkowskiego albo oświadczenie o dacie sprowadzenia pojazdu wystawione dla kupującego, dołączone do dowodu własności, jeżeli sprzedający, który sprowadził ten pojazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonuje jego sprzedaży przed pierwszą rejestracją. Obowiązek dotyczący przedstawienia dowodu wpłaty na odrębny rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotyczy pojazdów wprowadzonych (objętych procedurą dopuszczenia do obrotu) na terytorium kraju w okresie od 01.01.2006 r. do 31.12.2015 r. Nr konta Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej: 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014. W przypadku woli posiadania tablic rejestracyjnych z wyróżnikiem indywidualnym, konieczna jest dodatkowa wizyta w urzędzie celem złożenia zapytania o możliwość wyprodukowania wnioskowanych tablic. Podczas tej wizyty należy złożyć wniosek wraz z dokumentami wymaganymi do zarejestrowania pojazdu. Opłata za wydanie indywidualnej tablicy motocyklowej wynosi 500,50 zł oraz 1000,50 zł za komplet tablic indywidualnych dla pojazdu samochodowego (z wyjątkiem ciągnika rolniczego). Na życzenie Klienta, za pomocą Systemu Wysyłania Powiadomień istnieje możliwość przekazania informacji dotyczącej odbioru dowodu rejestracyjnego na wskazany numer telefonu komórkowego lub adres e-mail. W przypadku złożenia wniosku drogą elektroniczną po pozytywnej weryfikacji skanów załączonych do przesłanego wniosku organ rejestrujący wzywa do przekazania (pocztą za potwierdzeniem odbioru lub przesyłką kurierską za zwrotnym pokwitowaniem odbioru) oryginałów wymaganych dokumentów oraz tablic rejestracyjnych. Po otrzymaniu dokumentów organ rejestrujący może, po uzgodnieniu drogą elektroniczną z właścicielem pojazdu, przesłać na podany adres decyzję oraz zwracane oryginały i tablice rejestracyjne.
|
10. Załączniki |