1. Nazwa sprawy
Wydanie zezwolenia na imprezę powodującą szczególne utrudnienia w ruchu
2. Miejsce załatwienia sprawy
Wydział Komunikacji i Transportu, ul. Nadbrzeżna 2 - pok. nr 3, tel. (95)748 89 42
Poniedziałek - Piątek 7.30-15.30,
e-mail: transport@powiatchoszczno.pl
3. Podstawa prawna
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym
4. Wymagane dokumenty
Pisemny wniosek 30 dni przed planowaną imprezą
Do wniosku należy dołączyć:
(art. 65 b ust. 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo o ruchu drogowym
· szczegółowy regulamin imprezy, określający w szczególności zasady zachowania uczestników imprezy istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
· wykaz osób odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg i zabezpieczenie imprezy na terenie poszczególnych województw oraz w miejscach rozpoczęcia i zakończenia każdego odcinka, a także w miejscach wymagających szczególnego zabezpieczenia;
· program imprezy ze szczegółowym opisem trasy i podaniem odległości między poszczególnymi jej odcinkami oraz określony w minutach i kilometrach program przejazdu lub przejścia uczestników przez poszczególne miejscowości i granice województw;
· plan zabezpieczenia trasy lub miejsca określony w art. 65a ust. 3 pkt 3;
· zobowiązanie organizatora do przywrócenia do poprzedniego stanu pasa drogowego na trasie przejazdu, przejścia lub miejsca pobytu uczestników imprezy, a w przypadku uszkodzenia pasa drogowego lub urządzeń drogowych będącego następstwem imprezy – do ich bezzwłocznego naprawienia lub pokrycia kosztów tych napraw;
· pisemną zgodę właściciela lasu na przeprowadzenie imprezy w razie przeprowadzania jej na terenach leśnych.
· Zgodnie z art. 65 a ust. 2 i 3 ww. ustawą - organizator imprezy obowiązany jest zapewnić:
· spełnienie wymagań określonych w szczególności w przepisach prawa budowlanego, przepisach sanitarnych, przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;
· wyróżniającą się elementami ubioru służbę porządkową i informacyjną;
· pomoc medyczną i przedmedyczną, dostosowaną do liczby uczestników imprezy, a także odpowiednie zaplecze higieniczno–sanitarne;
· drogi ewakuacyjne oraz drogi umożliwiające dojazd służb ratowniczych i Policji, Straży Granicznej oraz Żandarmerii Wojskowej;
· warunki zorganizowania łączności między podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy;
· sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne do zabezpieczenia działań ratowniczo–gaśniczych;
· w razie potrzeby pomieszczenie dla służb kierujących zabezpieczeniem imprezy;
· środki techniczne niezbędne do zabezpieczenia imprezy, a w szczególności:
· znaki lub tablice ostrzegawcze i informacyjne,
· liny, taśmy lub wstęgi służące do oznaczenia trasy lub miejsca imprezy,
· bariery, płotki lub przegrody służące do odgradzania miejsca imprezy.
· Organizator imprezy jest obowiązany:
· uzgodnić z organami zarządzającymi ruchem na drogach przebieg trasy, na której ma się odbyć impreza;
· współdziałać z Policją oraz, jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo na drogach przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej lub na drogach przyległych do tych terenów, odpowiednio ze Strażą Graniczną lub Żandarmerią Wojskową:
· uzgadniając przebieg trasy lub miejsce imprezy,
· stosując polecenia dotyczące prawidłowego zabezpieczenia imprezy,
· dokonując wspólnego objazdu trasy lub miejsca imprezy;
· sporządzić plan określający sposoby zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprezy na terenie poszczególnych województw, obejmujący:
· listę osób wchodzących w skład służby porządkowej, ich rozmieszczenie oraz elementy ubioru wyróżniające te osoby,
· pisemną instrukcję określającą zadania służb porządkowych, opracowaną w uzgodnieniu z Policją,
· rodzaj i ilość środków technicznych, o których mowa w ust. 2 pkt. 8, oraz miejsce ich rozlokowania,
· rodzaje, zakres i sposób zabezpieczenia ratowniczego imprezy, w uzgodnieniu z właściwym komendantem powiatowym Państwowej Straży Pożarnej oraz innymi służbami ratowniczymi, w tym z właściwymi dysponentami jednostek systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego,
· sposób oznaczenia miejsc niebezpiecznych dla uczestników imprezy,
· oznakowanie pojazdów uczestniczących w imprezie i towarzyszących tej imprezie,
· rodzaje zezwoleń umożliwiających poruszanie się osób lub pojazdów w miejscach wyłączonych z ruchu publicznego,
· organizację łączności bezprzewodowej między organizatorem imprezy a Policją w trakcie trwania imprezy,
· sposób informowania o ograniczeniach w ruchu drogowym wynikających z przebiegu imprezy - przed imprezą i w trakcie jej trwania;
· opracować regulamin oraz program imprezy;
· ustalić z Policją oraz, jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo na drogach przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, odpowiednio ze Strażą Graniczną lub Żandarmerią Wojskową terminy wspólnych spotkań organizowanych w celu uzgodnienia spraw związanych z zabezpieczeniem imprezy;
· zapewnić realizację planu, o którym mowa w pkt. 3;
· uzgodnić z zarządcą drogi obszar wykorzystania pasa drogowego oraz sposób i termin przywrócenia go do stanu poprzedniego;
· powiadomić przedsiębiorstwa komunikacji publicznej o przewidywanym czasie występowania utrudnień w ruchu drogowym;
· na polecenie organu zarządzającego ruchem na drodze opracować projekt organizacji ruchu w uzgodnieniu z Policją;
· udzielić dokładnych informacji dotyczących imprezy, na żądanie Policji lub innych podmiotów wymienionych w pkt. 1, 2, 7 i 8, a także wojewody właściwego ze względu na miejsce odbywania się imprezy, jeżeli są one niezbędne do realizacji ich zadań w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego;
· przekazywać do wiadomości publicznej informacje o utrudnieniach w ruchu wynikających z planowanej imprezy.
· Ponadto organizator imprezy przesyła co najmniej 30 dni przed planowanym terminem imprezy kopię wniosku wraz z wymaganymi dokumentami do (art. 65 b ust. 2 przedmiotowej ustawy):
· właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia imprezy komendanta wojewódzkiego Policji, a także
· komendanta oddziału Straży Granicznej - jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej, lub
· komendanta jednostki Żandarmerii Wojskowej - jeżeli impreza jest przeprowadzana na drogach przebiegających lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.
5. Opłata
Opłata skarbowa w wysokości 48,00 zł - płatność dokonywana w kasie Urzędu Miejskiego w Choszcznie lub na rachunek Urzędu Nr 83 8359 0005 0028 9098 2000 0005 ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
6. Termin załatwienia
Do 30 dni (przy sprawach skomplikowanych - dopuszcza się termin dłuższy).
7. Sposób załatwienia
Starosta wydaje decyzję – zezwolenie na przeprowadzenie imprezy powodującej szczególne utrudnienie na drogach publicznych.
8. Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie, za pośrednictwem Starosty Choszczeńskiego, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
9. Informacje dodatkowe
Zezwolenie dotyczy imprez organizowanych na drogach publicznych – gminnych i powiatowych w obrębie powiatu. Organizator imprezy jest zobowiązany przed uzyskaniem zezwolenia spełnić wszystkie ustawowe wymogi niezbędne do jego uzyskania.
Zawody sportowe, rajdy, wyścigi, zgromadzenia i inne imprezy, które powodują utrudnienia w ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny, mogą się odbywać pod warunkiem zapewnienia bezpieczeństwa i porządku podczas trwania imprezy oraz uzyskania zezwolenia na jej przeprowadzenie.
Wniosek należy złożyć co najmniej na 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy.
10. Załączniki