POZWOLENIE NA BUDOWĘ OBIEKTU BUDOWLANEGO
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o pozwolenie na budowę
2. Załączniki:
• Projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany w postaci:
a) papierowej - w 3 egzemplarzach albo
b) elektronicznej
- wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów;
• Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (jeżeli jest ona wymagana)
• Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane
• Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (w przypadku inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko),
• Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej.
Opłaty:
Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. O opłacie skarbowej (opłacie skarbowej podlega w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia na wniosek zainteresowanego oraz wydanie zezwolenia, pozwolenia, koncesji)
Pozwolenie wydawane na podstawie przepisów prawa budowlanego:
1) na budowę obiektu budowlanego oraz urządzeń budowlanych związanych z obiektem budowlanym:
a) budynku przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza i leśna:
- za każdy m2 powierzchni użytkowej - 1 zł,
- nie więcej niż - 539 zł,
b) budynku służącego celom gospodarczym w gospodarstwie rolnym - 14 zł,
c) innego budynku-48 zł,
d) studni oraz urządzeń do usuwania nieczystości stałych i ścieków - 20 zł,
e) budowli związanych z produkcją rolną - 112 zł,
f) sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, gazowych, cieplnych oraz dróg, z wyjątkiem dróg dojazdowych, dojść do budynków i zjazdów z drogi, z zastrzeżeniem lit. g – 2 143 zł,
g) sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, gazowych, cieplnych oraz dróg o długości do1 kilometra – 105 zł,
h) innych budowli - 155 zł,
i) urządzeń budowlanych związanych z obiektem budowlanym- 91 zł
W przypadku wydawania pozwolenia na budowę budynku o funkcji mieszanej, przy obliczaniu opłaty skarbowej nie uwzględnia się powierzchni mieszkalnej tego budynku.
W przypadku wydawania pozwolenia na budowę obejmującego więcej niż jeden obiekt budowlany wymieniony w niniejszym ustępie, opłatę skarbową pobiera się od każdego obiektu odrębnie.
2) na przebudowę lub remont obiektu budowlanego oraz na wznowienie robót budowlanych - 50 % stawek określonych w pkt 1.
Dokument stwierdzający ustanowienie pełnomocnika – 17 zł.
Zatwierdzenie projektu budowlanego – 47 zł.
Zwolnieniu od opłaty skarbowej podlegają:
1) pozwolenie na budowę lub remont obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek działalności spowodowanej ruchem zakładu górniczego lub klęsk żywiołowych,
2) pozwolenie na budowę budynków przeznaczonych na cele naukowe, socjalne i kulturalne,
3) pozwolenie na remont obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków.
Ponadto:
Opłacie skarbowej nie podlega dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia oraz zezwolenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego.
Zwolnione z opłaty skarbowej są np.:
- jednostki budżetowe,
- jednostki samorządu terytorialnego
- organizacje pożytku publicznego, jeżeli dokonują zgłoszenia lub składają wniosek o dokonanie czynności urzędowej albo wniosek o wydanie zaświadczenia lub zezwolenia – wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
Opłatę skarbową należy wnieść na niżej podane konto Urzędu Miasta w Choszcznie Gospodarczy Bank Spółdzielczy nr rachunku 83 83590005 0028 9098 2000 0005 ze stosowną adnotacją o celu wniesionej wpłaty
Miejsce złożenia dokumentów:
Kancelaria ogólna Starostwa Powiatowego w Choszcznie,
ul. Nadbrzeżna 2, parter
Po odbiór decyzji wraz z 1 egz. zatwierdzonego projektu budowlanego należy zgłosić się do Wydziału Budownictwa w Choszcznie przy ul. Bolesława Chrobrego 27A (drugie piętro) osobiście lub przez osobę uprawnioną na podstawie upoważnienia udzielonego osobie działającej w imieniu inwestora.
Termin załatwienia sprawy:
W przypadku złożenia kompletnego wniosku decyzja zostanie wydana bez zbędnej zwłoki nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Jednostka odpowiedzialna:
Wydział Budownictwa Starostwa Powiatowego w Choszcznie
ul. Bolesława Chrobrego 27 A(drugie piętro)
nr tel.(95) 765 11-40 lub (95) 765 11 39
Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje stronom prawo wniesienia odwołania do Wojewody Zachodniopomorskiego, za pośrednictwem Starosty Choszczeńskiego, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.
Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu. Wniesienie odwołania w terminie, wstrzymuje wykonanie decyzji. Powyższe zastrzeżenia nie dotyczą decyzji którym został nadany rygor natychmiastowej wykonalności lub które podlegają natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy.
Odwołanie składa się w Kancelarii ogólnej Starostwa lub można wysłać je pocztą.
Termin do wniesienia odwołania będzie zachowany także wtedy, gdy przed jego upływem pismo zawierające odwołanie zostanie nadane w polskim urzędzie pocztowym.
Informacje dodatkowe:
Decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna lub budowa została przerwana na czas dłuższy niż 3 lata.
Rozpoczęcie albo wznowienie budowy w w/w przypadku może nastąpić po wydaniu nowej decyzji o pozwoleniu na budowę.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 roku - Prawo budowlane - art. 28 ust.1, 33, 34 ust. 4
Zakres prowadzonych spraw nie obejmuje takich, dla których zgodnie z art. 82 ust. 3 Prawa budowlanego Wojewoda jest organem administracji architektoniczno – budowlanej pierwszej instancji.