WYMAGANE DOKUMENTY
Wniosek o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.
Postępowanie może być prowadzone z urzędu lub na wniosek byłego użytkownika wieczystego.
Załączniki:
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 50,00 zł,
- dokumenty potwierdzające następstwo prawne (umowa sprzedaży, postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia) w przypadku niezgodności stanu faktycznego z zapisami księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości objętej niniejszym wnioskiem,
- zaświadczenie właściwego organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy i udzieleniu pozwolenia na użytkowanie budynku mieszkalnego
(w przypadku, gdy organ ewidencji gruntów i budynków oraz sąd rejonowy wydział ksiąg wieczystych właściwy dla danej nieruchomości nie rozpatrzyli wniosku o wpis budynku,
- w przypadku, gdy nieruchomość podlegająca przekształceniu związana jest
z prowadzoną działalnością gospodarczą, do wniosku należy dołączyć stosowny formularz oraz dokumenty niezbędne do ubiegania się o pomoc publiczną de minimis,
- pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnictwa (oryginał lub urzędowo potwierdzona kopia) wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW
Sekretariat Starostwa Powiatowego w Choszcznie ul. Nadbrzeżna 2. Dokumenty należy składać w dni robocze w godz. od 730 do 1530 .
OPŁATY
- Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości - 50,00 zł,
- Opłata skarbowa w wysokości 17 zł od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Zaświadczenie wydawane będzie w terminie wynikającym z art. 4 ust. 2 ustawy
z dnia 20 lipca 2018 roku o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów:
- z urzędu - nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia przekształcenia,
- na wniosek właściciela - w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania wniosku,
- na wniosek właściciela lokalu uzasadniony potrzebą dokonania czynności prawnej mającej za przedmiot lokal albo właściciela gruntu uzasadniony potrzebą ustanowienia odrębnej własności lokalu - w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku (do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający zamiar dokonania czynności prawnej tj. umowę przedwstępną zawartą w formie aktu notarialnego, pismo notariusza zobowiązujące do dostarczenia zaświadczenia).
SPOSÓB ZAŁATWEINIA SPRAWY
Podstawę ujawnienia prawa własności gruntu w księdze wieczystej oraz ewidencji gruntów i budynków stanowi zaświadczenie potwierdzające przekształcenie wydawane przez starostę wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej - w przypadku gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA
Wydział Gospodarki Nieruchomościami ul. Niedziałkowskiego 14, pok. nr 8
TRYB ODWOŁAWCZY
Od zaświadczenia nie przysługuje odwołanie.
Jeżeli właściciel nieruchomości nie zgadza się z zawartą w zaświadczeniu informacją o wysokości i okresie wnoszenia opłaty, może złożyć do właściwego organu, w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia zaświadczenia, wniosek o ustalenie wysokości lub okresu wnoszenia tej opłaty w drodze decyzji.
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.